Компьютерное познание
Познание - совокупность процессов, процедур и методов приобретения знаний о явлениях и закономерностях объективного мира.
(ВикипедиЯ)
НАУЧНЫЙ МЕТОД : Важными элементами научного метода являются следующие четыре шага, повторяемые итеративно и рекурсивно:
1. Наблюдения (описания, измерения)
2. Гипотеза (теория, гипотетическое объяснение наблюдений и измерений)
3. Предсказания (логические следствия из гипотезы)
4. Эксперимент (опыты, проверяющие описанные шаги) (ВикипедиЯ)
КОМПЬЮТЕРНОЕ ПОЗНАНИЕ : Компьютерная реализация научного метода познания,
которая включает в себя также компьютерную реализацию человеческих методов познания (Computational Cognition) -
обнаружения логики, скрывающейся за каждодневными индуктивными выводами:
конструированием перцептивных репрезентаций, обнаружением смысла и содержания в восприятии,
понятий и смысла слов, определением близости, репрезентативности и сходства, предсказанием будущего.
COMPUTATIONAL COGNITION
Computational cognition is the study of the computational basis of learning and inference by mathematical modeling,
computer simulation, and behavioral experiments, seeking to learn the basis behind the processing of information (Wikipedia)
The discipline of intelligent systems has evolved towards its critical goal of embedding non-computable human sensations,
perceptions and creativity into machines in 21st century.
This critical goal can only be achieved with the help of a new engineering paradigm called machinself (from machine itself).
Before building a machinself we need to build cognition systems into machines; namely, to invent a computational cognition.
This is a multidisciplinary challenge. "International Journal of Computational Cognition"
We study the computational basis of human learning and inference.
Through a combination of mathematical modeling, computer simulation, and behavioral experiments,
we try to uncover the logic behind our everyday inductive leaps:
constructing perceptual representations, separating "style" and "content" in perception,
learning concepts and words, judging similarity or representativeness, inferring causal connections,
noticing coincidences, predicting the future.
"Computational Cognitive Science Group (Department of Brain and Cognitive Sciences, MIT)"
|
|